Gumiabroncs szerkezete
1. futófelület, 2. váll, 3. szövetváz, 4. oldalfal, 5. védőbetét, 6. övbetétek, 7. peremmag, 8. perem
Futófelület:
– közvetlen kapcsolatot teremt az útfelülettel
– védelmet nyújt a gumiabroncs szerkezetének
– átadja az erőket és a terheléseket az útfelületnek
– ez a gumiabroncs legjobban kopó felülete
Váll:
– a gumiabroncs legvastagabb felülete
– extrém körülmények között biztosítja a kanyarodáshoz, manőverezéshez szükséges tapadást
– védelmet nyújt a gumiabroncs szerkezetének
– átadja gépkocsi felől érkező erőket
Oldalfal:
– a gumiabroncs legvékonyabb része
– biztosítja a kapcsolatot a futófelület és a peremrész között
– elnyeli az útfelület felől érkező rezgést
– átadja gépkocsi felől érkező erőket
Perem:
– a gumiabroncs legösszetettebb része
– viseli és átadja az erőket
– kapcsolatot biztosít a keréktárcsa és gumiabroncs többi része között
Övek:
– feladata a karkasz szerkezet védelme
– meghatározza és megtartja az abroncs formáját
– hordozzák a terheléseket
Karkasz:
– gumiabroncs váza
– biztosítja a formát és a szilárdságot
– szétosztja a gumiabroncson a terhelést
Belső réteg:
– a karkasz belső védelme
– tömlő nélküli gumiabroncsnál biztosítja a levegő megtartását
Gumiabroncs osztályzása a minta szerint:
1. téli – nyári gumi
2. 4 évszakos gumi
3. terepjáró
4. verseny (slick)
Tömlős gumiabroncs:
1. lemez felni, 2. belső tömlő, 3. gumiabroncs, 4. szelep
1. menetes hüvely, 2. csavar fej, 3. szelep hüvely, 4. tömítés, 5. felső csésze, 6. tömítő gyűrű, 7. alsó csésze, 8. szelep test, 9. belső hüvely, 10. szelep vezető furat, 11. vulkanizált légmentes gumi belső
Tömlő nélküli gumiabroncs:
1. futófelület, 2. légmentesen záró belső gumi felület, 3. váz, 4. szelep, 5. lemez keréktárcsa
1. perem, 2. perem mag, 3. szövet váz, 4. öv, 5. oldalfal, 6. futó felület
Diagonál főbb jellemzői:
– 30-40°-os koronaszög
– egyszerű szerkezet, egyszerű gyártás
– erős oldalfal, kevésbé sérülékeny
– könnyebb javíthatóság
– jobban csillapítási tulajdonságok, jobb rugózás
Radiál főbb jellemzői:
– a kordszálak 90°-ban metszik a koronavonalat
– a futófelület teljes szélességében öv helyezkedik el
– 15-20°-os koronaszög
– kevesebb betéttel ugyan olyan terhelést bírnak
Keréktárcsa jelölések
- a gyártó rövidített neve
- gyártó ország (Ukrajna)
- gyártás dátuma (2011 március)
- méret 6 1/2: felni szélessége hüvelykben (1 col=25,4 mm), J=személyautóra, 16: felni átmérője hüvelykeben, h2: pántprofil (perem) kialakításának kódja
- felni függőleges felezési síkjának és kerékagyra való felfekvési síkjának mm-ben mért távolsága
- max. statikus terhelés
- megfelelőségi tanúsítvány jele
- a tanúsítványt kibocsájtó hatóság jele
A: átmérő
B: szélesség
Hump: felni pántprofiljának (perem) kialakítását jelző kód
ET: felni függőleges felezési síkjának és kerékagyra való felfekvési síkjának mm-ben mért távolsága
DIA: a központosított furat átmérője
A “J” betű jelentése a felniszélesség után, a pántszarv magasságát jelző kód. A legátlagosabb méret a J jelölésű, de léteznek egyéb kódok is:
- J: személyautó
- JJ: terepjárók
- E: nehéz és középnehéz tehergépkocsikra
- P,K: veterán autókra
- S,T,V,W: haszongépjárművek
Osztókör:
Az osztókör a keréktárcsát rögzítő csavarjait befogadó furatok által alkotott kör átmérője.
Például, az “5 x 139,7” felirat azt jelenti, hogy a felninek 5 furata van, és azok egy 139,7 mm sugarú képzeletbeli kört alkotnak.
Nyomtávszélesítők:
1. 3-6 mm-es alátét távtartó. Ennél a megoldásnál nincs központosítás, mert minimális az elemelés.
2. 12-25 mm-es spacer. Hub központosított kialakítással, ennek köszönhetően jó a kiegyensúlyozása.
3. 25-50 mm-es távtartó. Különleges kialakítása miatt két részből áll a távtartó. A központosított alaphoz szegecseléssel lehet rögzíteni a különböző vastagságú tárcsákat. A készlet tartalmazza a rögzítő anyákat is.
4. 25-50 mm-es távtartó. Ennél a készletnél a belső központosított részt is kerékanyával lehet rögzíteni. A készlet tartalmazza a kerékcsavarokat is.
Előre szeretném leszögezni, hogy sem a gyártó, sem az orosz társoldalak nem javasolják a nyomtávszélesítők használatát, mert stabilitási gondokat okoznak. Az átmenő csavaros megoldásnál több alakalommal is fellazultak a csavarok.
UAZ-ra szerelhető gumiabroncs típusok
Моdel |
Átmérő (мм) |
Szélesség (мм) |
Маx. terhelés (kg) |
Маx. sebesség (Kм/h) |
Kéréktárcsa
|
15″ |
|||||
I-192 (8,40-15) |
791 |
218 |
775 |
110 |
6L |
I-409 (215/90R15C) |
780 |
221 |
1060/1000 |
120 (140) |
6L(6J) |
I-245-1 (215/90-15C) |
777 |
218 |
775 |
110 |
6L(6J) |
IN-357А (215/90R15C) |
777 |
221 |
1060/1000 |
120 (140) |
6L(6J) |
К-142 (215/90-15C) |
– |
– |
– |
110 |
8.40-15 |
I-471 (31/10,5R15LT) |
772 |
274 |
1030 |
180 |
7J (8J, 71/2J, 8J, 81/2J, 9J) |
VI-12 (225/85R15C) |
768 |
– |
950 |
150 |
6,5J-15 (6J-15, 6L-15) |
I-502 (225/85R15C) |
768 |
228 |
950 |
150 |
6,5J; 6J; 6L |
I-520 (235/75R15) |
742 |
234 |
925 |
180 |
6 1/2J (6J, 6L, 7J, 8J) |
I-506 (235/75R15) |
742 |
– |
925 |
180 |
6,5J; 6J; 6L |
I-569 (235/75R15) |
738 |
235 |
925 |
160 |
6 1/2J (6J, 7J, 7 1/2J, 8J) |
I-555 (235/75R15) |
733 |
235 |
925 |
180 |
6 1/2J (6J, 7J, 7 1/2J, 8J) |
Bel-24 (235/75 R15) |
733 |
235 |
925 |
190 |
7 J (7 1/2J, 6J) |
К-171 Bistrika-2 (235/75R15) |
– |
– |
– |
180 |
6 1/2J (6J, 7J, 7 1/2J, 8J) |
16″ |
|||||
О-105 (235R16) |
778 |
238 |
1090 |
160 |
6 1/2 J(6J, 6L) |
I-357-1А (215/85R16C) |
777 |
– |
– |
120 (150) |
– |
I-248 (6,50-16С) |
760 |
180 |
650 |
94 |
4.50E |
I-287 (245/70 R16) |
756 |
– |
1120 |
180 |
7J |
I-288 (215/80R16C) |
755 |
218 |
1060 |
– |
6J |
I-289 (215/80R16C) |
755 |
218 |
1060 |
– |
6J |
I-435А (225/75R16) |
750 |
223 |
875 |
150 |
6J(6 1/2J, 7J) |
I-484 (215/75R16) |
728 |
216 |
975 |
180 |
6J (5 1/2J, 6 1/2J, 7J) |
К-153 (225/75R16С) |
– |
– |
900 vagy 1000 |
160 |
6,0 (6,5;7,0;7,5)Jx16 |
К-155 (225/75R16С) |
– |
– |
900 vagy 1000 |
180 |
6,0 (6,5;7,0;7,5)Jx16 |
К-139 (195/R16С) |
– |
– |
850 vagy 900 |
120 |
5,5 (5,0;6,0)Jx16 |
К-151 (225/R16С) |
– |
– |
1400 vagy 1450 |
140 |
6,5 (6,0;7,0)Jx16 |
– forrás:uazbuka.ru –
Offroad 4×4 gumi méretek és a hozzá javasolt keréktárcsa
80-as széria |
75-ös széria |
70-es széria |
|||
195/80 R15 |
5 J – 6½ J |
205/75 R15 |
5 J – 7 J |
205/70 R15 |
5 J – 7 J |
205/80 R16 |
5 J – 7 J |
215/75 R15 |
5 J – 7 J |
225/70 R15 |
6 J – 7½ J |
225/75 R15 |
6 J – 7½ J |
235/70 R15 |
6 J – 8 J |
||
235/75 R15 |
6 J – 8 J |
255/70 R15 |
6½ J – 8½ J |
||
265/75 R15 |
7 J – 9 J |
265/70 R15 |
7 J – 9 J |
||
215/75 R16 |
5½ J – 7 J |
215/70 R16 |
5½ J – 7 J |
||
225/75 R16 |
6 J – 7½ J |
225/70 R16 |
6 J – 7½ J |
||
235/75 R16 |
6 J – 8 J |
235/70 R16 |
6 J – 8 J |
||
245/75 R16 |
6½ J – 8 J |
245/70 R16 |
6½ J – 8 J |
||
265/75 R16 |
7 J – 9 J |
255/70 R16 |
6½ J – 8½ J |
||
265/70 R16 |
7 J – 9 J |
||||
275/70 R16 |
7 J – 9 J |
||||
235/70 R17 |
6 J – 8 J |
||||
245/70 R17 |
6½ J – 8 J |
||||
265/70 R17 |
7 J – 9 J |
||||
65-ös széria |
60-as széria |
55-ös széria |
|||
175/65 R15 |
5 J – 6 J |
235/60 R16 |
6½ J – 8½ J |
225/55 R17 |
6 J – 8 J |
185/65 R15 |
5 J – 6½ J |
215/60 R17 |
6 J – 7½ J |
235/55 R17 |
6½ J – 8½ J |
205/65 R15 |
5½ J – 7½ J |
225/60 R17 |
6 J – 8 J |
255/55 R17 |
7 J – 9 J |
215/65 R16 |
6 J – 7½ J |
235/60 R17 |
6½ J – 8½ J |
275/55 R17 |
7½ J – 9½ J |
255/65 R16 |
7 J – 9 J |
255/60 R17 |
7 J – 9 J |
225/55 R18 |
6 J – 8 J |
225/65 R17 |
6 J – 8 J |
275/60 R17 |
7½ J – 9½ J |
235/55 R18 |
6½ J – 8½ J |
235/65 R17 |
6½ J – 8½ J |
235/60 R18 |
6½ J – 8½ J |
255/55 R18 |
7 J – 9 J |
245/65 R17 |
7 J – 8½ J |
255/60 R18 |
7 J – 9 J |
235/55 R19 |
6½ J – 8½ J |
255/65 R17 |
7 J – 9 J |
265/60 R18 |
7½ J – 9½ J |
255/55 R19 |
7 J – 9 J |
265/65 R17 |
7½ J – 9½ J |
275/55 R19 |
7½ J – 9½ J |
||
275/55 R20 |
7½ J – 9½ J |
||||
50-es széria |
45-ös széria |
40-es széria |
|||
235/50 R18 |
6½ J – 8½ J |
235/45 R19 |
7½ J – 9 J |
255/40 R19 |
8½ J – 10 J |
285/50 R18 |
8 J – 10 J |
255/45 R19 |
8 J – 9½ J |
275/40 R20 |
9 J – 11 J |
235/50 R19 |
6½ J – 8½ J |
275/45 R19 |
8½ J – 10½ J |
295/40 R20 |
10 J – 11½ J |
255/50 R19 |
7 J – 9 J |
285/45 R19 |
9 J – 10½ J |
295/40 R21 |
10 J – 11½ J |
265/50 R19 |
7½ J – 9½ J |
295/45 R19 |
9½ J – 11 J |
265/40 R22 |
9 J – 10½ J |
255/50 R20 |
7 J – 9 J |
235/45 R20 |
7½ J – 9 J |
305/40 R22 |
10 J – 12 J |
265/50 R20 |
7½ J – 9½ J |
255/45 R20 |
8 J – 9½ J |
305/40 R23 |
10 J – 12 J |
275/50 R20 |
7½ J – 9½ J |
265/45 R20 |
8½ J – 10 J |
285/40 R24 |
9½ J – 11 J |
285/50 R20 |
8 J – 10 J |
275/45 R20 |
9 J – 10½ J |
||
295/45 R20 |
9½ J – 11 J |
||||
285/45 R22 |
9 J – 10½ J |
||||
305/45 R22 |
9 J – 11 J |
||||
35-ös széria |
30-as széria |
25-ös széria |
|||
315/35 R20 |
10½ J – 12½ J |
295/30 R22 |
10 J – 11 J |
335/25 R22 |
11½ J – 12½ J |
295/35 R21 |
10 J – 11½ J |
315/30 R22 |
10½ J – 11½ J |
315/25 R23 |
11 J – 12 J |
265/35 R22 |
9 J – 10½ J |
305/30 R23 |
10½ J – 11½ J |
||
275/35 R22 |
9 J – 11 J |
||||
285/35 R22 |
9½ J – 11 J |
||||
315/35 R24 |
10½ J – 12½ J |
||||
US abroncs mértékegységnek megfelelő méretek |
|||||
30/9,5 R15 |
6,5J – 8,5J |
31/10,5 R15 |
7J – 9J |
32/11,5 R15 |
8J – 10J |
31/11,5 R15 |
8J – 10J |
||||
33/9,5 R15 |
35/12,5 R15 |
8,5J – 11J |
|||
33/10,5 R15 |
|||||
33/12,5 R15 |
8,5J – 11J |
US és európai abroncs méretek átváltása
Az amerikai mértékegységrendszernek megfelelően néhány gumi mérete hüvelykben van megadva.
Értelmezés:
32 x 11.5 R 15 M+S
- 32: a gumi átmérője (hüvelykben)
- 11.5: futófelület szélessége (hüvelykben)
- R: radiál felépítésű abroncs.
- 15: a gumi, vagy a keréktárcsa belső átmérője (mm-ben)
- M+S: sár+hó
Az európai mértékegységrendszerre történő átszámítás:
1 hüvelyk = 2,54 cm
Például a 32 x 11.5 R 15 US méret Európában a következő méretnek felel meg:
Oldalmagasság:
(32 x 2,54 – 15 x 2,54) / 2 ) / (11.5 x 2,54) = 0,74 cm = 74 mm
Ezt azután össze kell vetni az ehhez legközelebb álló, létező magassággal, vagyis 75 mm-el.
Gumi szélessége:
11.5 x 2,54 = 29,21 cm = 292 mm
Ezt azután össze kell vetni az ehhez legközelebb álló, létező szélességgel, vagyis 295 mm-el.
Az átmérő változatlan.
Eredmény:
32 x 11.5 R 15 = 295/75 R15
– Sega –